يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

شناسنامه گیاهان

برگ زیتون

شناسنامه گیاهان - برگ زیتون

برگ زیتون: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

برگ زیتون نیوشا

نام تجاری گیاه:

Olive Leaf

نام علمی گیاه:

Olea europaea L.

تاریخچه و گیاهشناسی:

زیتون از قدیمی ترین گیاهانی است که می شناسیم. درخت زیتون شش تا هفت هزار سال قدمت دارد و منشاء آن یونان است. در قدیم افزون بر خوردن زیتون، از درختش پناهگاه می ساختند و برای تهیه ی سوخت و دارو از آن استفاده می کردند. درخت زیتون سمبل هوش و صلح است و در انجیل، افسانه های یونانی و هنر مصری از آن نام برده اند.

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) زیتون

خواص برگ زیتون:

خواص برگ زیتون:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای برگ زیتون

اولئوروپین، آپی ژنین، کامپفرول، کوئرستین، تیروزول، هیدروکسی تیروزول، روتین، دیوسمین، لوتئولین، اولئانولیک اسید، پالمیتیک اسید، لینولئیک اسید و ماسلینیک اسید از ترکیبات موجود در برگ زیتون هستند.

enlightenedدرخت زیتون یکی از گیاهانی است که در انجیل از آن نام برده شده است.

enlightenedروغن زیتون برای افروختن مشعل های معابد و بازی های المپیک استفاده می شد. تاجی از برگ های زیتون بر سرِ برندگان این بازی ها قرار داده می شد.

enlightenedاز زیتون هفت بار در قرآن نام برده شده است و آن را میوه ای مقدس می دانند. 

3 تا 4 فنجان دمنوش برگ زیتون در طول روز.

1 تا 2 ساعت قبل یا بعد از غذا.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

هیچگونه خطرات سلامت یا عوارض جانبی در ارتباط با مصرف مناسب دوزهای درمانی تعیین شده شناخته نشده است.

بارداری و شیردهی

درباره‌ی استفاده از محصولات زیتون در زمان بارداری و شیردهی اطلاعات کافی در دسترس نیست. بیشتر از حد معمول موجود در غذاها مصرف نکنید.

دیابت

محصولات زیتون مثل برگ و روغن زیتون قند خون ر ا پایین می‌آورد. افراد مبتلا به دیابت درصورت مصرف زیتون باید قند خونشان را بررسی کنند.

جراحی

محصولات زیتون مثل برگ و روغن زیتون می‌تواند بر قند خون اثر بگذارد. مصرف روغن زیتون می‌تواند بر کنترل قند خون در طول جراحی و پس از آن اثر بگذارد. 2 هفته پیش از جراحی مصرف زیتون را متوقف کنید.

واکنش های حساسیت زا

به طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد. هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌های آلرژیک بدن‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

زیتون و روغن زیتون می‌تواند قند خون را کاهش دهد. داروهای دیابت نیز برای پایین آوردن قند خون استفاده می شوند. مصرف زیتون با داروهای دیابت می‌تواند باعث افت شدید قند خون شود. برخی داروهای مورد استفاده برای دیابت عبارتند از: گلیمپراید (آماریل)، گلیبوراید، انسولین، پیوگلیتازون (اکتوز)، روزیگلیتازون (آواندیا)، کلرپروپامید (دیابینیز)، گلیپیزاید (گلوکُترول) و تولبوتامید (اریناز).

به نظر می‌رسد زیتون فشار خون را کاهش می‌دهد. مصرف زیتون همراه با این چنین داروها می‌تواند باعث افت شدید فشار خونتان شود. برخی داروهایی که فشار خون را پایین می‌آورند عبارتند از کاپتوپریل (کاپوتن)، انالاپریل (وازوتک)، لوزارتان (کوزار)، والسارتان (دیووان)، دیلتیازم (کاردیزم)، آملودیپین (نورواسک)، هیدروکلروتیازید (هیدرو دیوریل) و  فوروزماید (لاسیکس).

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم

در طب سنتی از زیتون برای کاهش فشارخون، قندخون، کلسترول و التهاب استفاده می شود. این گیاه، در درمان یبوست، عفونت مجاری تنفسی و ادراری، بیماری های معده و روده و آسم کاربرد دارد.

برخی سوالات متداول درباره برگ زیتون

heart دمنوش برگ زیتون برای چی خوبه: اولئوروپئین (Oleuropein) یک ترکیب فنلی است که بیشتر در برگ‌های زیتون یافت می‌شود. اولئوروپین به دلیل حلالیت بالا در آب و تجزیه آنزیمی در طول استخراج روغن، تقریباً در روغن زیتون وجود ندارد. ولی دمنوش برگ زیتون سرشار از این ترکیب است. اولئوروپین دارای اثرات آنتی اکسیدانی و جلوگیری از تشکیل رادیکال‌های آزاد در بدن، ضد التهاب، ضد گرفتگی عروق قلب، ضد تجمع پلاکت و ضد انعقاد خون، ضد سرطان، ضد میکروب، ضد ویروس، ضد پیری و تب‌بر می‌باشد. همچنین این ترکیب محافظ پوست و سیستم عصبی است. گزارش شده که اولئوروپئین برگ زیتون باعث کاهش قند خون و کاهش فشار خون می‌شود.

عصاره برگ زیتون حاوی ترکیبات پلی‌فنولی، به ویژه اولئوروپئین و هیدروکسی تیروزول، است و دارای خواص ضد ویروس، ضد باکتری، ضد التهاب و آنتی‌اکسیدانی است.

بنابراین، برگ زیتون توانایی مبارزه با انواع خاصی از باکتری‌ها و ویروس‌ها را دارد و می‌تواند برای سلامت سیستم تنفسی مفید باشد.

yes اگرچه اثربخشی عصاره برگ زیتون در مطالعات آزمایشگاهی امیدوارکننده است، اما شواهد بالینی محدودی وجود دارد که به‌طور خاص به اثربخشی آن در درمان سرفه می‌پردازند. به همین دلیل، اگر سرفه‌های مداوم یا شدید دارید، حتماً با پزشک مشورت کنید تا روش‌های درمانی را که برای شرایط خاص شما مناسب است، توصیه کند.

برگ زیتون برای فشار خون: مواد مؤثره برگ زیتون، مانند اولئوروپئین، دارای خواص متعددی هستند که ممکن است به تنظیم فشار خون کمک کنند:

1- گشاد شدن عروق خونی: دمنوش برگ زیتون ممکن است به آرامش رگ‌های خونی کمک کند که می‌تواند منجر به کاهش فشار خون شود. گشاد شدن عروق خونی اجازه می‌دهد تا خون راحت‌تر از طریق شریان‌ها جریان یابد و فشار روی دیواره عروق کاهش می‌یابد.

2- خواص آنتی اکسیدانی: برگ زیتون سرشار از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن (به عبارت ساده‌تر، عدم‌ تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها در بدن) کمک کند. استرس اکسیداتیو می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب برساند و به فشار خون بالا کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌ها، رادیکال‌های آزاد مضر را خنثی می‌کنند و از این طریق فشار خون را کاهش می‌دهند.

3- اثرات ضد التهابی: التهاب مزمن با مشکلات سلامتی مختلفی از جمله فشار خون بالا همراه است. ترکیبات موجود در برگ زیتون دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کند و به‌طور بالقوه منجر به کاهش فشار خون شود.

4- اثر دیورتیک: اعتقاد بر این است که عصاره برگ زیتون دارای اثر ادرارآور ملایم است، به این معنی که می‌تواند تولید ادرار را افزایش دهد. این ویژگی می‌تواند به کاهش سدیم و آب اضافی از بدن کمک کند و از این طریق فشار خون را کاهش دهد.

5- بهبود عملکرد اندوتلیال: عملکرد سالم اندوتلیال برای حفظ فشار خون مناسب بسیار مهم است. اندوتلیوم پوشش داخلی رگ‌های خونی است. اولئوروپئین (Oleuropein) موجود در برگ زیتون عملکرد اندوتلیال را بهبود می‌دهد که می‌تواند به تنظیم بهتر فشار خون کمک کند.

6- کاهش سطح کلسترول خون: سطوح بالای کلسترول LDL (که اغلب کلسترول «بد» نامیده می‌شود) می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که عصاره برگ زیتون ممکن است به کاهش سطح کلسترول LDL کمک کند، که می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت کلی قلب و عروق، از جمله فشار خون داشته باشد.

7- کاهش اضطراب و استرس: اضطراب باعث ایجاد استرس می‌شود. استرس مزمن می تواند منجر به فشار خون بالا شود. براساس مطالعات علمی، دمنوش برگ زیتون به دلیل وجود اولئوروپئین که دارای اثرات ضد اضطراب، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است، نقش مهمی در کاهش اضطراب دارد. در نتیجه به‌طور غیرمستقیم برای فشار خون مفید باشد.

کاهش وزن یک فرآیند پیچیده است که عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی، ورزش، ژنتیک و سبک زندگی بر آن مؤثرند.

براساس مطالعات انجام شده روی موش‌ها، عصاره برگ زیتون می‌تواند باعث کاهش توده چربی بدن شود و از چاقی جلوگیری کند. محققین این اثر برگ زیتون را به دو ترکیب اولئانولیک اسید (Oleanolic acid) و اولئوروپئین (Oleuropein) نسبت می‌دهند.

heart برگ زیتون و عصاره برگ زیتون در سال‌های اخیر به دلیل فواید بالقوه برای سلامتی، از جمله اثرات آن‌ها بر بیماری کبد چرب، مورد توجه قرار گرفته اند. در حالیکه تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارد، برخی از خواص برگ زیتون که ممکن است برای کبد چرب مفید باشند عبارتند از: خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهاب، تنظیم‌کننده کلسترول خون، کاهش‌دهنده قند خون، محافظت‌کننده از بافت کبد و ضدفیبروز کبدی.

heart در مطالعه‌ای علمی، محققین تأثیر عصاره آبی برگ زیتون را بر روی سلول‌های کبد انسان آزمایش کردند و به این نتیجه رسیدند که عصاره برگ زیتون تجمع چربی در کبد را کاهش و فعالیت آنزیم‌های مسئول سم‌زدایی کبد را افزایش می‌دهد.

heart به گفته‌ی محققین اولئوروپئین برگ زیتون نیز برای جلوگیری از پیشرفت کبد چرب و فیبروز کبدی مفید است و می‌تواند یک عامل امیدوارکننده برای درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی باشد.

برخی از مطالعات روی حیوانات نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در برگ زیتون ممکن است اثرات محافظتی بر بافت کلیه داشته باشد و خطر آسیب کلیه را کاهش دهد. در مطالعه ای روی موش‌های دیابتی، مشاهده شد که عصاره آبی برگ زیتون می‌تواند سطح اوره و کراتینین خون را کاهش دهد و در عین حال ساختار بافت کلیه و در نتیجه عملکرد کلیه را بهبود دهد.

- فشار خون بالا یک عامل خطر مهم برای بیماری کلیوی است. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که عصاره برگ زیتون ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند، بنابراین فشار روی کلیه‌ها را کاهش می‌دهد.

- برگ زیتون دارای خواص ادرارآور ملایم است. این اثر ممکن است به حذف مواد زائد و اضافی از بدن کمک کند و برای عملکرد کلیه مفید باشد.

- سطح بالای قند خون می‌تواند به مرور زمان به کلیه‌ها آسیب برساند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره برگ زیتون ممکن است به تنظیم سطح قند خون کمک کند، که می‌تواند برای سلامت کلیه‌ها، به‌ویژه در افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.

- برگ زیتون حاوی ترکیباتی مانند اولئوروپئین و هیدروکسی تیروزول است که خواص آنتی‌اکسیدانی قوی دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضر در بدن و کاهش استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین آنتی‌اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد در بدن) کمک کنند که بر سلامت کلیه‌ها مؤثر است.

yes توجه به این نکته مهم است که اگرچه برخی مطالعات فواید برگ زیتون برای سلامتی، از جمله اثرات آن بر کلیه‌ها را نشان می‌دهند، تحقیقات بیشتری برای درک کامل خواص خاص برگ زیتون برای کلیه‌ها مورد نیاز است.

heart براساس نتایج مطالعه ای در سال 2023، نوشیدن دمنوش برگ زیتون (به عنوان یک عصاره آبی) به تنهایی و یا مصرف آن با داروی متفورمین (به عنوان یک عامل کمکی در پروتکل درمانی دیابت نوع 2) یک درمان امیدوارکننده برای این بیماری است.

heart مطالعه‌ای دیگر در سال 2023 هم نشان داد که جوشانده برگ زیتون برای کنترل قند خون در افراد دیابتی مؤثر و مفید است.

موارد بیشتر

  • Wainstein, J., Ganz, T., Boaz, M., Bar Dayan, Y., Dolev, E., Kerem, Z., & Madar, Z. (2012). Olive leaf extract as a hypoglycemic agent in both human diabetic subjects and in rats. Journal of medicinal food15(7), 605-610. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/cae1/8744fdc0370bbfa2fce01e72eeb32f6a883b.pdf
  • Olive Leaf. 2009. horne Research, Inc. Alternative Medicine Review, 14 (1). Retrieved from http://www.altmedrev.com/publications/14/1/62.pdf
  • Qadir, N. M., Ali, K. A., & Qader, S. W. (2016). Antidiabetic Effect of Oleuropein from Olea europaea Leaf against Alloxan Induced Type 1 Diabetic in Rats. Brazilian Archives of Biology and Technology59. Retrieved from http://www.scielo.br/pdf/babt/v59/1516-8913-babt-59-16150116.pdf
  • Abdel-Sattar, E. A., Abdallah, H. M., Khedr, A., & Abdel-Naim, A. B. (2012). Chemical and biological assessment of African Olive leaf extract. Research Journal of Pharmaceutical, Biological and Chemical Sciences3(4), 155-172. Retrieved from https://www.rjpbcs.com/pdf/2012_3(4)/[17].pdf
  • Hosainzadegan, H., Ezzetpor, B., Abdollahpor, F., Motamedy, M., & Rashidipor, M. (2010). Study of Cytotoxic Activity of Olive and Green Tea Extracts on Breast Tumor Cell Line. Journal of Ardabil University of Medical Sciences, 10 (4), 287-294. Retrieved from http://jarums.arums.ac.ir/article-1-199-fa.html
  • de Bock, M., G.B.Derraik, J., M. Brennan, Ch., B. Biggs, J., E. Morgan, Ph., C.Hodgkinson, S., … S.Cutfield, W. (2013). Olive (Olea europaea L.) Leaf Polyphenols Improve Insulin Sensitivity in Middle-Aged Overweight Men: A Randomized, Placebo-Controlled, Crossover Trial. Plos One, 8(3), e57622. Retrieved from http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0057622
  • Mohammadiyan, M., Bahaoddini, A., Mohammadi, J., & Ebrahimiyan, H. (2016). The Effect of Hydroalcoholic Extract of Olea europea L. Leaf on Blood pressure and its Interaction with Adrenergic System of Male Rats. Jagadguru Sri Shivarathreeshwara University, 24 (3), 286-293. Retrieved from http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-3592-fa.html
  • Rose, G., (2015. Jan 28). Are Olives Healthy to Eat?. LIVESTRONG.COM. Retrieved from http://www.livestrong.com/article/331817-are-olives-healthy-to-eat/
  • Find a Vitamin or Supplement,OLIVE. WebMD. Retrieved from http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-233-olive.aspx?activeingredientid=233&activeingredientname=olive
  • Olive Oil. Drugs.com, Know more. Be sure. Retrieved from https://www.drugs.com/npp/olive-oil.html
  • Hashmi, M.A., Khan, A., Hanif, M., Farooq, U., & Perveen, Sh. (2015). Traditional Uses, Phytochemistry, and Pharmacology of Olea europaea (Olive). Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 2015,1-29. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4352757/
  • Susalit, E., Agus, N., Effendi, I., Tjandrawinata, R.R., Nofiarny, D., Perrinjaquet-Moccetti, T., & Verbruggen, M. (2011). Olive (Olea europaea) Leaf Extract Effective in Patients with Stage-1 Hypertension: Comparison with Captopril. Phytomedicine, 18(4), 251-258. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21036583
  • عیدی، ا.، عیدی. م.، عریان. ش.، فلاحیان، ف.، و درزی درونکلا، ر. (1383). بررسی اثر هیپوگلیسمی عصاره الکلی برگ زیتون (Olea europaea L.)  در موش های صحرایی نر بالغ سالم و دیابتی شده توسط استرپتوزوتوسین. فصلنامه گیاهان دارویی، 12، 40-36.  قابل دسترس از: http://jmp.ir/article-1-726-en.pdf
  • اسمعیلی دهج، م.، کاکو، م.، رضوانی، م.ا.، میرحسینی، س.ج.، و مشتاقیون، س.ح. (1391). اثر آنتی آریتمیک عصاره خوراکی برگ زیتون به مدت زمان مصرف آن وابسته است. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 22(95)، 64-57. قابل دسترس  از: http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/60013919506.pdf
  • معینی، ف.، مختاری، م.، و شریفی، ا. (1393). تاثیر عصاره هیدرو الکلی برگ زیتون   )Olea europaea (بر روی میزان گنادوتروپین ها ،هورمون های جنسی و مراحل ا سپرماتوژنز در موش صحرایی نر دیابتی. فصلنامه علمی پژوهشی فیزیولوژی و تکوین جانوری، 27 (4:7)، 20-9. قابل دسترس از:  http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/6002213932702.pdf
  • اسماعیلی ماهانی، س.ف و کائیدی، ا. (1391). عصاره برگ زیتون از بروز اختلالات حرکتی در موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین جلوگیری می کند. فیزیولوژی و فارماکولوژی، 16(2)، 164-156. قابل دسترس از:   http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/66213910206.pdf
  • اسمعیلی دهج، م.، دلفان، ب.، توکلی، ا.، و طراحی، م.ج. (1382). اثر عصاره برگ شاه توت، دانه شنبلیله و برگ زیتون بر تغییرات سطح پلاسمایی کلسترول و رگه های چربی در جدار شریان آئورت خرگوش. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی لرستان، 5(16)، 9-3. قابل دسترس از:  http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/67413821601.pdf
  • شاکرمی، ز.، دلیرژ، ن.، شیخیان، ع.، چهاری، ک.، و علیرضایی، م. (1394). اثرات آنتی اکسیدانی و تعدیل کنندگی ایمنی عصاره برگ زیتون بر میزان سرمی سایتوکاین های مرتبط با سلو لهای Th17. فصلنامه علمی - پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، 17(3)، 77-67. قابل دسترس از:  http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2070-fa.pdf
  • تکیه، ا.، مقدم کیا،س.، عیدی، ا.، تقی زاد فرید، ر.، فردوسی، ر.، و زرین قلم، ج. (1391). بررسی اثرات ضددردی و ضدالتهابی عصاره متانولیک برگ درخت زیتون در موش های نر بالغ نژاد NMRI. فصلنامه طب جنوب، 1، 24-13. قابل دسترس از: https://ismj.bpums.ac.ir/article-1-309-fa.pdf

منابع

  • Wainstein, J., Ganz, T., Boaz, M., Bar Dayan, Y., Dolev, E., Kerem, Z., & Madar, Z. (2012). Olive leaf extract as a hypoglycemic agent in both human diabetic subjects and in rats. Journal of medicinal food15(7), 605-610. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/cae1/8744fdc0370bbfa2fce01e72eeb32f6a883b.pdf
  • Olive Leaf. 2009. horne Research, Inc. Alternative Medicine Review, 14 (1). Retrieved from http://www.altmedrev.com/publications/14/1/62.pdf
  • Qadir, N. M., Ali, K. A., & Qader, S. W. (2016). Antidiabetic Effect of Oleuropein from Olea europaea Leaf against Alloxan Induced Type 1 Diabetic in Rats. Brazilian Archives of Biology and Technology59. Retrieved from http://www.scielo.br/pdf/babt/v59/1516-8913-babt-59-16150116.pdf
  • Abdel-Sattar, E. A., Abdallah, H. M., Khedr, A., & Abdel-Naim, A. B. (2012). Chemical and biological assessment of African Olive leaf extract. Research Journal of Pharmaceutical, Biological and Chemical Sciences3(4), 155-172. Retrieved from https://www.rjpbcs.com/pdf/2012_3(4)/[17].pdf
  • Hosainzadegan, H., Ezzetpor, B., Abdollahpor, F., Motamedy, M., & Rashidipor, M. (2010). Study of Cytotoxic Activity of Olive and Green Tea Extracts on Breast Tumor Cell Line. Journal of Ardabil University of Medical Sciences, 10 (4), 287-294. Retrieved from http://jarums.arums.ac.ir/article-1-199-fa.html
  • de Bock, M., G.B.Derraik, J., M. Brennan, Ch., B. Biggs, J., E. Morgan, Ph., C.Hodgkinson, S., … S.Cutfield, W. (2013). Olive (Olea europaea L.) Leaf Polyphenols Improve Insulin Sensitivity in Middle-Aged Overweight Men: A Randomized, Placebo-Controlled, Crossover Trial. Plos One, 8(3), e57622. Retrieved from http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0057622
  • Mohammadiyan, M., Bahaoddini, A., Mohammadi, J., & Ebrahimiyan, H. (2016). The Effect of Hydroalcoholic Extract of Olea europea L. Leaf on Blood pressure and its Interaction with Adrenergic System of Male Rats. Jagadguru Sri Shivarathreeshwara University, 24 (3), 286-293. Retrieved from http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-3592-fa.html
  • Rose, G., (2015. Jan 28). Are Olives Healthy to Eat?. LIVESTRONG.COM. Retrieved from http://www.livestrong.com/article/331817-are-olives-healthy-to-eat/
  • Find a Vitamin or Supplement,OLIVE. WebMD. Retrieved from http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-233-olive.aspx?activeingredientid=233&activeingredientname=olive
  • Olive Oil. Drugs.com, Know more. Be sure. Retrieved from https://www.drugs.com/npp/olive-oil.html
  • Hashmi, M.A., Khan, A., Hanif, M., Farooq, U., & Perveen, Sh. (2015). Traditional Uses, Phytochemistry, and Pharmacology of Olea europaea (Olive). Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 2015,1-29. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4352757/
  • Susalit, E., Agus, N., Effendi, I., Tjandrawinata, R.R., Nofiarny, D., Perrinjaquet-Moccetti, T., & Verbruggen, M. (2011). Olive (Olea europaea) Leaf Extract Effective in Patients with Stage-1 Hypertension: Comparison with Captopril. Phytomedicine, 18(4), 251-258. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21036583
  • عیدی، ا.، عیدی. م.، عریان. ش.، فلاحیان، ف.، و درزی درونکلا، ر. (1383). بررسی اثر هیپوگلیسمی عصاره الکلی برگ زیتون (Olea europaea L.)  در موش های صحرایی نر بالغ سالم و دیابتی شده توسط استرپتوزوتوسین. فصلنامه گیاهان دارویی، 12، 40-36.  قابل دسترس از: http://jmp.ir/article-1-726-en.pdf
  • اسمعیلی دهج، م.، کاکو، م.، رضوانی، م.ا.، میرحسینی، س.ج.، و مشتاقیون، س.ح. (1391). اثر آنتی آریتمیک عصاره خوراکی برگ زیتون به مدت زمان مصرف آن وابسته است. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 22(95)، 64-57. قابل دسترس  از: http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/60013919506.pdf
  • معینی، ف.، مختاری، م.، و شریفی، ا. (1393). تاثیر عصاره هیدرو الکلی برگ زیتون   )Olea europaea (بر روی میزان گنادوتروپین ها ،هورمون های جنسی و مراحل ا سپرماتوژنز در موش صحرایی نر دیابتی. فصلنامه علمی پژوهشی فیزیولوژی و تکوین جانوری، 27 (4:7)، 20-9. قابل دسترس از:  http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/6002213932702.pdf
  • اسماعیلی ماهانی، س.ف و کائیدی، ا. (1391). عصاره برگ زیتون از بروز اختلالات حرکتی در موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین جلوگیری می کند. فیزیولوژی و فارماکولوژی، 16(2)، 164-156. قابل دسترس از:   http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/66213910206.pdf
  • اسمعیلی دهج، م.، دلفان، ب.، توکلی، ا.، و طراحی، م.ج. (1382). اثر عصاره برگ شاه توت، دانه شنبلیله و برگ زیتون بر تغییرات سطح پلاسمایی کلسترول و رگه های چربی در جدار شریان آئورت خرگوش. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی لرستان، 5(16)، 9-3. قابل دسترس از:  http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/67413821601.pdf
  • شاکرمی، ز.، دلیرژ، ن.، شیخیان، ع.، چهاری، ک.، و علیرضایی، م. (1394). اثرات آنتی اکسیدانی و تعدیل کنندگی ایمنی عصاره برگ زیتون بر میزان سرمی سایتوکاین های مرتبط با سلو لهای Th17. فصلنامه علمی - پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، 17(3)، 77-67. قابل دسترس از:  http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2070-fa.pdf
  • تکیه، ا.، مقدم کیا،س.، عیدی، ا.، تقی زاد فرید، ر.، فردوسی، ر.، و زرین قلم، ج. (1391). بررسی اثرات ضددردی و ضدالتهابی عصاره متانولیک برگ درخت زیتون در موش های نر بالغ نژاد NMRI. فصلنامه طب جنوب، 1، 24-13. قابل دسترس از: https://ismj.bpums.ac.ir/article-1-309-fa.pdf